Cours 2020-2021

FABRIKK : Laboratoire entrepreneurial [ELBEM190]

  • 5 crédits
  • 30h
  • 2e quadrimestre
Langue d'enseignement: Français

Acquis d'apprentissage

The seminar aims at making the students acquainted with the main strategic and operational steps in the process of setting up a new business. For this end, groups of 4 students prepare a realistic business plan, based on a new product or service to be developed by the group.

Contenu

Through this seminar, students will learn to manage an entrepreneurial project. They will develop a complete business plan for a new product or service. The business plan analyses the proposal in terms of: - the opportunity: the product/service and how it creates value to the customer; - the market: market analysis, competition, socio-economic and technologocial environment; - the instruments and resources needed: marketing plan, business systems (i.e.: organisation, production, logistics), human resource, financing; - risks involved: analysis of the key hypotheses underlying the business plan.

Description des exercices

Seminar participants take part in the annual "Generation Entreprendre" event, organized in October. They may also introduce their projects to the "1-2-3-GO" and the "Start Academy" business plan competitions.

Méthodes d'enseignement

Les modalités d'enseignement et d'évaluation des unités d'enseignement ont été rédigées en fonction de la situation à la rentrée académique 2020-2021. Cependant, ces modalités pourraient faire l'objet de modifications en fonction de l'évolution de la crise sanitaire liée à la covid-19. Les étudiants seront informés de toute modification de la situation générale (passage à l'enseignement à distance partiel ou complet) par les autorités de l'UNamur tandis que les modifications propres à chaque unité d'enseignement leur seront communiquées par les enseignants, via webcampus

The seminar convenes weekly. Introductory sessions are devoted to the structure of the business plan, the financial forecasts, the financing of the project (venture capital and exit) and the valuation of the venture (with a view on attracting outside investors). Guest speakers will be invited to present their experience with new ventures. The students present successive versions of their business plan, at predefined dates.

Mode d'évaluation

Les modalités d'enseignement et d'évaluation des unités d'enseignement ont été rédigées en fonction de la situation à la rentrée académique 2020-2021. Cependant, ces modalités pourraient faire l'objet de modifications en fonction de l'évolution de la crise sanitaire liée à la covid-19. Les étudiants seront informés de toute modification de la situation générale (passage à l'enseignement à distance partiel ou complet) par les autorités de l'UNamur tandis que les modifications propres à chaque unité d'enseignement leur seront communiquées par les enseignants, via webcampus

The final grade is based on the quality of the business plan (preliminary versions: 50% of the final grade; final version: 30% of the final grade, group grade) and the oral presentation (20% of the final grade; individual grade).

Sources, références et supports éventuels

- Baron R.A., and Shane S.A., Entrepreneurship: a process perspective, Thomson, Mason, 2008 (ISBN 0-324-53969-X) - Barringer B.R., Preparing effective business plans, Pearson, London, 2009 (ISBN = 0-13- 714584-5)

Langue d'enseignement

Français

Lieu de l'activité

NAMUR

Faculté organisatrice

Faculté des sciences économiques, sociales et de gestion
Rue de Bruxelles, 61
5000 NAMUR

Cycle

Etudes de 2ème cycle