Learning outcomes
At the end of the course, students will be able to identify the relational and emotional factors at play in a learning situation from both the student's and the teacher's point of view. They will have questioned their teaching posture with regard to this facet of their profession and will have integrated it into their professional project.
Objectives
To consider the dynamics of learning in a relational context
Explain the links between learning and emotions and their implications for the teaching profession
Identify theoretical frameworks specific to the relational and emotional dimensions of the profession
Questioning the teaching posture with regard to the relational aspects of the teaching profession
Content
The course is made up of 4 sessions of 2? hours of lessons and 5 hours of exercises. It will alternate :
theoretical contributions on the pedagogical relationship and emotional skills
critical reflections to help students assimilate the theoretical content
analysis of teaching situations to raise awareness of professional postures
practical exercises in the form of role-playing and field observations
Exercises description
Each student will be invited to observe experiments in the field. In particular, placement situations will be used to carry out these observations. These observations are an integral part of the course and will be debriefed.
Teaching methods
The teaching method is resolutely interactive. It will alternate between theoretical contributions designed to clarify the fundamental concepts, situational analyses, role-playing exercises and personal presentations and/or presentations in pairs.
Evaluations
Individual written work based on the gradual completion of a training diary marked out by questions.
Recommended readings
Les supports de cours ainsi que les outils mobilisés seront mis à disposition des étudiants sur WEBCAMPUS.
Quelques ressources bibliographiques utiles :
-
Virat, M. (2019). Quand les profs aiment les élèves : psychologie de la relation éducative. Paris : Odile Jacob.
-
Goyette, N. et Martineau, S. (2020). Le bien-être enseignant : tensions entre espoirs et déceptions. PUQ
-
Genoud, P.A. (2003). Profil des interactions enseignant-élève: traduction, adaptation et validation d'un instrument. Orientation scolaire et professionnelle, 32(3), 537-552.
-
Gaudreau, N., Trépanier, N. et Daigle, S. (2021). Le développement professionnel en milieu éducatif : des pratiques favorisant la réussite et le bien-être. PUQ.
-
Mikolajczak, M., Quoidbach, J., Kotsou, I., & Nelis, D. (2020). Les compétences émotionnelles. Dunod.
Language of instruction
French / Français
Location for course
NAMUR
Organizer
Faculté des sciences de l'éducation et de la formation
Degree of Reference
Master's Degree
| Block | Credits |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences économiques | 1 | 2 |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences de gestion | 1 | 2 |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences physiques | 1 | 2 |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences mathématiques | 1 | 2 |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe sciences chimiques | 1 | 2 |
Master 120 en sciences physiques, à finalité didactique | 1 | 2 |
Agrégation de l'enseignement secondaire supérieur, groupe biologie | 1 | 2 |
Master 120 en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique | 1 | 2 |
Master 120 en sciences de gestion, à finalité didactique | 1 | 2 |
Master 120 en biologie des organismes et écologie, à finalité didactique | 2 | 2 |
Master 120 en sciences mathématiques, à finalité didactique | 2 | 2 |
Master 120 en biochimie et biologie moléculaire et cellulaire, à finalité didactique | 2 | 2 |
Master 120 en sciences chimiques, à finalité didactique | 2 | 2 |
Master 120 en sciences économiques, orientation générale, à finalité didactique | 2 | 2 |