Course 2023-2024

PSFEM303 - Training in coaching practice [2023-2024] [FFDEM303]

  • 4 credits
  • 30h
  • 1st quarter
Language of instruction: French / Français

Learning outcomes

 
  • C2 the knowledge and understanding of the training environments in which teachers be working and those in which their students will be working;
  • C3 the ability to support people in vocational training situations;
  • C5 the ability to participate in the design and implementation of teacher training programs;
  • C7 the ability to conduct, individually and with peers, a critical and rigorous analysis of one's own practices and their impact on students and their success, drawing on various disciplines in the social sciences and humanities in order to regulate one's teaching with a view to effectiveness and equity. All these objectives are part of an epistemological distancing and systemic vision.

 

Objectives

- Distinguishing between training systems and support systems, and the various systems referred to as support systems
- Taking a more in-depth look at the support approach: the aims and methods of contractualisation, the timeframe, the investigative approach, etc.

Content

Support: definitions, forms and purposes
Professional gestures in support :
- Managing uncertainty
- The investigative approach
- Asymmetry
- Controversy
- Dissonance
Central processes for implementing the support approach :
- Securitisation
- Contractualisation
- Regulation/feedback
- Co-development of meaning

Teaching methods

This course alternates between conceptual sessions and practical exercises aimed at integrating knowledge into the field (lectures, work in pairs, sub-groups and large groups)

Evaluations

Assessment based on written work and oral presentation. 
This production invites the student to mobilise the intellectual resources proposed in the course to analyse and evaluate a support interview.

Recommended readings

Bandura, A. (2019), Auto-efficacité. Comment le sentiment d’efficacité personnelle influence notre qualité de vie, de Boeck.

Blondeau, M. (2021), L’entretien d’autoconfrontation comme voie de développement professionnel des étudiants ?, Thèse doctorale, UCL.

Boucenna, S. (2012). Entretien de rétrospection et espaces temporels : explorer les activités mentales In J.-M. Barbier & T. Joris (Eds.), Le travail de l'expérience. Paris: PUF.

Boucenna, S. (2012). Questions, enjeux et dilemmes d'une accompagnatrice dans un contexte d'innovation. In E. Charlier & S. Biémar (Eds.), Accompagner : un agir professionnel (pp. 77-90). Bruxelles: De Boeck.

Boucenna, S. (2014). Analyser les activités mentales de conseillers pédagogiques en entretien d’accompagnement. Université Catholique de Louvain, Louvain-La-Neuve.

Boucenna, S. (2015). L’accompagnement : une gestion structurelle de l’incertitude. Accompagner le changement de la maternelle à l'Université : un métier émergent ? Education et Socialisation : les cahiers du CERFEE, 38.

Boucenna, S. (2017a). L’accompagnement : symétrie dans les asymétries ? Phronesis, 6(4), 60-70. doi:10.7202/1043981a

Boucenna, s. (2017b). Penser la sécurité psychologique : un levier pour accompagner les apprentissages ? In A. Jorro, F. Merhan, & J.-M. De Ketele (Eds.), Les apprentissages professionnels accompagnés. Bruxelles De Boeck..

Boucenna, S. (2020). Accompagnement en milieu scolaire et crise de l’école : qu’en dit le cinéma ? In A. Derobertmasure, M. Demeuse, & M. Bocquillon (Eds.), L’école à travers le cinéma. Ce que les films nous disent sur le système éducatif: Mardaga.

Boucenna, S , Thiébaud, M., Vacher, Y. (2022). Comment accompagner avec l’analyse des pratiques professionnelles. Bruxelles. De Boeck.

Dewey, J. (2006). Logique : la théorie de l'enquête (G. Deledalle, Trans. [2e éd.] ed.). Paris: PUF

Galand, B., Vanlede, M. Le sentiment d'efficacité personnelle dans l'apprentissage et la formation. Quel rôle joue-t-il ? D'où vient-il ? Comment intervenir ? L'Harmattan | « Savoirs » 2004/5 Hors série | pages 91 à 116.

Jorro, A. (2016). Postures et gestes professionnels de formateurs dans l’accompagnement professionnel d’enseignants du premier degré. eJRIEPS, 38, 114-132.

Malo, A., (2011), März, V., & Van Nieuwenhoven, C., (2019) La perspective non- déficitaire dans le développement professionnel des enseignants.

Paul, M. (2009). Autour du mot : accompagnement. Recherche et formation, 62, 91-107.

Paul, M. (2016). La démarche d’accompagnement : Repères méthodologiques et ressources théoriques. Bruxelles : De Boeck.

Paul, M. (2004). L'accompagnement : une posture professionnelle spécifique. Paris: L'Harmattan.

Paul, M. (2021). Une société d'accompagnement. Guides, mentors, conseillers, coaches : comment en est-on arrivé là ? Dijon: Editions Raison et Passions.

Van Nieuwenhoven, C. & Colognesi, S. (2016). Accompagner les étudiants en stage quand on est superviseur : investigation des gestes professionnels partagés. In L. Ria & V. Lussi Borer (Eds.), Apprendre à enseigner (pp. 228-229). Paris : PUF.

Van Nieuwenhoven, C., Picron, V. & Colognesi, S. (2016). Accompagner les premiers pas des stagiaires de terrain : quels enjeux et quelles tensions pour les formateurs ? In L. Ria (dir.), Former les enseignants au XXIe siècle. Volume 2 : Professionnalité des enseignants et de leurs formateurs. (pp. 139–150). Bruxelles : De Boeck Supérieur.

Vial, M., & Caparros-Mencacci, N. (2011, 3e éd.). L’accompagnement professionnel ? Méthode à l’usage des praticiens exerçant une fonction éducative. Bruxelles : De Boeck.

 

 

Language of instruction

French / Français

Location for course

NAMUR

Organizer

Faculté des sciences de l'éducation et de la formation

Degree of Reference

Master's Degree