Course 2023-2024

Support: between investigation and managing uncertainty [FACCM303]

  • 3 credits
  • 18h
  • 2nd quarter
Language of instruction: French / Français

Learning outcomes

Students will master the concepts of 'enquiry', 'cognitive dissonance', 'asymmetry', 'uncertainty' and 'controversy' and will be able to analyse a support activity in the light of these concepts. They will also be able to use these concepts to develop regulations or design support systems.

Objectives

Target skills

To conceptualise the support approach at the interface of different fields so as to be able to adapt its action to the environment.

Objectives

The student will be able to identify certain mental processes used by the coach and/or the coachee in the coaching activity, such as investigation, dissonance management, the asymmetrical relationship, uncertainty management and controversy.

Content

Support will be approached in the light of the following concepts

    an investigative approach
    an area for managing uncertainty
    a space for managing complexity
    a symmetrical space
    a space for resistance
    a space for creativity


Teaching methods

Des exposés, des séances de travail en duo (entretiens d’autoconfrontation et entretiens de rétrospection à partir de séquences d’accompagnement filmées ou enregistrées de manière audio) et en sous-groupe.

Les étudiants seront invités à analyser les matériaux d'accompagnement produits par leurs pairs à partir d'une plateforme numérique et d'utiliser les concepts vus en cours pour produire les analyses.

Puis chaque étudiant produit une synthèse des analyses produites par ses pairs sur ses accompagnements, toujours en lien avec les concepts vus en cours.

Evaluations

Students will be asked to film (or audio record) two support sequences that they have carried out, to post these sequences on the Webcampus platform, to analyse three support sequences filmed by their peers using the intellectual resources of the course, and to produce a summary of the peers' analyses of their own production.

Recommended readings

Boucenna, S. (2012). Entretien de rétrospection et espaces temporels : explorer les activités mentales In J.-M. Barbier & T. Joris (Eds.), Le travail de l'expérience. Paris: PUF.

Boucenna, S. (2012). Questions, enjeux et dilemmes d'une accompagnatrice dans un contexte d'innovation. In E. Charlier & S. Biémar (Eds.), Accompagner : un agir professionnel (pp. 77-90). Bruxelles: De Boeck.

Boucenna, S. (2014). Analyser les activités mentales de conseillers pédagogiques en entretien d’accompagnement. Université Catholique de Louvain, Louvain-La-Neuve.

Boucenna, S. (2015). L’accompagnement : une gestion structurelle de l’incertitude. Accompagner le changement de la maternelle à l'Université : un métier émergent ? Education et Socialisation : les cahiers du CERFEE, 38.

Boucenna, S. (2017a). L’accompagnement : symétrie dans les asymétries ? Phronesis, 6(4), 60-70. doi:10.7202/1043981a

Boucenna, s. (2017b). Penser la sécurité psychologique : un levier pour accompagner les apprentissages ? In A. Jorro, F. Merhan, & J.-M. De Ketele (Eds.), Les apprentissages professionnels accompagnés. Bruxelles De Boeck..

Boucenna, S. (2020). Accompagnement en milieu scolaire et crise de l’école : qu’en dit le cinéma ? In A. Derobertmasure, M. Demeuse, & M. Bocquillon (Eds.), L’école à travers le cinéma. Ce que les films nous disent sur le système éducatif: Mardaga.

Dewey, J. (2006). Logique : la théorie de l'enquête (G. Deledalle, Trans. [2e éd.] ed.). Paris: PUF

Language of instruction

French / Français

Location for course

NAMUR

Organizer

Faculté des sciences de l'éducation et de la formation

Degree of Reference

Master's Degree